torsdag 6 februari 2014

Datorryggsäck på nya äventyr

Jag har lite svårt att slänga saker. Det inkluderar tex matrester, tygrester, pelargonsticklingar... och gamla trasiga datorryggsäckar. Det här projektet började med att ett av 'hängslena' till min datorryggsäck gick av efter tolv års trogen tjänst. Även om ryggsäcken inte gick att rädda så hade den roliga dragkedjor. Lite som mussepiggöron. Så jag började sprätta bort dem. Jag hade redan hunnit klippa ut det första innan jag kom på att det kanske kunde vara kul att ha en bild av källan till vad det nu skulle bli. När jag började klippa i väskan visade det sig att tyget den var gjord av var mycket coolare än jag någonsin hade noterat under alla års användning. Det var nämligen gummerat på baksidan. OK, jag sparade väl de bitar som gick av det också då...
Men vad gör man av snygga dragkedjor och jätte-coolt gummerat tyg? Necessärer är vad man gör av snygga dragkedjor och gummerat tyg! Nu gjorde jag ju en hel drös necessärer så sent som i julas, så jag fnissar lite när jag tänker på Rävens en miljon varianter av alla konstverk han gjorde på dagis. Sådan son, sådan mor...
Datorryggsäck sånär som på 1 redan bortklippt dragkedja 

Fodret då? Den mörkgrå är perfekt i bara sin gummerade insida, men det kändes  lite väl sobert att fortsätta i ryggsäckens mörkgrå och ljusgrå. Och det ljusgrå var inte gummerat utan mer vaxat, så det var inte lika tjockt. Band och knappar och sånt kändes för 'puttinuttigt' för min gamla konsultryggsäck, så jag rotade runt lite i påsen med 'snörstumpar för korta för att användas' (hoppas någon av er som läser detta sett Jonas Gardells Trafikplats Glädjen, som handlar om just denna påse). Fodret är alltså  en överbliven bit av en stuv som jag köpt till en annan necessärer för 14 kronor. Alltså en sån där bit som de flesta skulle ha slängt för att den ändå inte går att använda till något och inte är något värd. Men här blev den skillnaden mellan en korrekt konsultväska på väg in i ett konferensrum och en nyfiken necessär på väg mot okända äventyr.

Lycka till i ditt nya liv som necessärer. Kanske får du göra lika många varv runt jorden i din nya skepnad som i din gamla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar