måndag 16 augusti 2010

Dagens rätt: sommarpyjamas i elefanttyg

När jag kom in i sybloggosfären, lite sent som vanligt, förstod jag ganska snabbt att

a) utbudet av snygga tyger med bra kvalitet är begränsat och att
b) vissa tyger är älskade av väldigt många
c) jag är en av väldigt många (just det hade jag kanske förstått redan innan...)

Blir det inte väldigt tråkigt då? Funderade över om man måste börja göra sina egna tyger också? Nog för att jag inte kommit ur gör-det-själv-stadiet, så det ska jag nog pröva någon dag, men för tillfället har jag bestämt mig för att det är som med matlagning; man kan ju använda precis samma ingredienser utan att det blir samma mat för det.

Dagens rätt: Sommarpyjamas i Jofotex’ elefanttyg. Ungefär att jämföra med pannbiff med lök.



Dagens fel: bandkantning! Det var tänkt att den skulle vara bandkantad. Men det går såååå dåligt för mig att bandkanta. Det går det nästan lika uselt med alla täcksömmar. Jag måste ta sats innan, svettas under, sprätta upp efter, pröva igen, ha sönder tyget, bli arg och slutligen det värsta av allt ge upp. Inte en bandkant så långt ögat når!








4 kommentarer:

  1. Så fint. Blev själv aldrig vänn med min bandkantare, slutade med att vi gick skilda vägar ;) Hoppas någon annan får bättre nytta av den. Tycker att den blå sömmen på ärmen är jättefin, är det täcksöm?

    SvaraRadera
  2. Nej, det är en flatlocksöm, en sån där som man syr ihop aviga mot aviga och drar isär för att få effekten. Jag blev jätteglad när jag fick det att funka. Men det fungerar bättre på vissa tygtjocklekar (Jofotex retro och interlock-tyger fungerar bra) än andra.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag såg din fråga i min blogg. När jag gör sprund klipper jag bara ett jack på några cm rakt ner (eller snett om man vill ha ett snett sprund förstås) och sedan kantar jag runt.
    Kul att hitta till din blogg! :)

    SvaraRadera
  4. Hej Åsa!

    Tack för kommentaren på min blogg! Provdockorna köpte jag från en tjej som skulle lägga ner sin butik så tyvärr vet jag inte var de kommer ifrån. Pröva där man kan köpa butiksinredning.
    Vänliga hälsningar, Jenny

    SvaraRadera