måndag 25 augusti 2014

Vad gör man av Liberty's tyger? Egentligen.

Ibland (ganska ofta faktiskt) får jag ett helt oemotståndligt behov att köpa tyg. Det kan tex vara ett Liberty's tyg som det här:


Mönstret ser som sagt helt oemotståndligt ut på en sån här liten ruta och kvalitén är också oemotståndlig. Liberty's tyger är alltid (tror jag) i bommull, men känns som siden för att de är så otroligt tunna och tätvävda. Men med den avgörande skillnaden att det, till skillnad från siden, är en ren fröjd att sy i. Tyget håller sig där man lägger det och det går att sy perfekta sömmar. Efter ett projekt i siden är man alltid på uselt humör, men efter ett projekt i Liberty's bommul är man bara pank. (Och det är mycket bättre att vara glad och pank än skitsur och pank som man blir av siden. Såvida man inte handlar sitt siden i Kina för då kan det räcka med att man blir skitsur.) 

Nåväl, problemet med Liberty's tyger är vad man ska göra av dem. För på en yta som är större än 10x10 cm blir det hysteriskt mycket mönster. Engelsmännen har ju inga begärnsningar när det gäller sånt så de syr glatt både skjortor och blusar i de här tygerna. Men de äter överkokta grönsaker också...

Nu tyckte jag att jag hade hittat ett mer modest mönster den här gången och att om jag bara gjorde en väldigt enkel klänning så skulle det bli snyggt. Tänkte att en sån här, kimono-inspirerad variant, dessutom var lite modern. Men nu är jag ärligt talat inte så övertygad längre. Jag får en känsla av att det kanske blev en städrock istället.


Försöker med alla möjliga förmildrande omständigher som att hänga på en japanskinspirerad kofta. Men jag är fortfarande inte helt övertygad. 


Ytterligare en egenhet som Liberty's tyger har är att de är VÄLDIGT tunna. Det är omöjligt att göra en klänning i ett sånt här tyg utan foder. Man kan såklart använda underklänning också. Om man är smart. Om man inte är fullt så smart så helfodrar man klänningen istället. Och är man riktigt osmart så får man dessutom för sig att normala fodertyger (som både är billigare och dessutom finns i mycket större färgurval) är lite för... 'stela'. Och då måste ett sån't här alster fodras i viskos-foder! Är det någon som prövat att sy i viskos-foder? Gör inte det! Det är precis lika lätt som att sy i siden! Så nu har jag alltså försett mitt superlättsydda bommullstyg med en supersladdrig siden-insida. Hum-di-di-hum. Undrar varför jag aldrig blir färdig med mina projekt?!?

Hur som helst är jag sjukt nöjd med att klänningen är klar. Tyget är fortfarande supersnyggt om man väljer att titta på 10 cm i taget... Bara att blunda lite med ena ögat ;). Och jag har fortfarande en hel hög osydda Liberty's tyger sen en resa till London förra hösten, så jag lär behöva fortsätta att funera över vad man EGENTLIGEN ska göra med dem? 


  
P.s. om det är någon som trots allt funderar på att göra något likande, så glöm inte att tvätta båda tygerna först, då de krymper ganska olika. D.s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar